Nie bój się węglowodanów!

 

Wakacje zbliżają się coraz większymi krokami i już zaczynamy myśleć o urlopach, plaży i opalaniu. Ale żeby było to możliwe – trzeba się dobrze prezentować w kostiumie! Czasu jest coraz mniej więc chcemy szybko pozbyć się nadprogramowych centymetrów w pasie. Ale odchudzać trzeba się z głową!

Powszechnie dostępne w gazetach, Internecie i innych źródłach są diety typu 1000 kcal, koktajlowe czy owocowo-warzywne. O ile stosowanie ich przez krótki czas nie odbije się negatywnie na zdrowiu, nie przyniesie też dużych efektów, a nawet jeśli, to będą one krótkotrwałe. Kiedy chcemy na dobre pozbyć się nadprogramowych centymetrów tu i ówdzie, najlepiej zgłosić się o pomoc do specjalisty. Jeśli jednak podejmujemy się tego na własną rękę, warto pamiętać o kilku bardzo ważnych rzeczach.

Obecnie bardzo popularne są diety niskowęglowodanowe. Nie ma w nich nic złego, jeśli są stosowane ze zdrowym rozsądkiem. Jednak nie możemy całkowicie wyeliminować węglowodanów  z diety, myśląc, że dzięki temu proces redukcji przebiegnie szybciej. Węglowodany są podstawowym źródłem energii dla naszego organizmu. Ich obecność w diecie jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich narządów, w tym: mózgu, serca, mięśni. Dodatkowo szczególnie ważne są dla osób aktywnych fizycznie: w czasie wysiłku organizm czerpie energię z glikogenu – cukru zapasowego gromadzonego przede wszystkim w mięśniach i produkowanego z węglowodanów, które spożywamy. Dlatego, jeśli już ograniczamy „węgle” w naszym jadłospisie, powinny się one przynajmniej znajdować w posiłku przed i po treningu.

IMG_7099Oczywiście cukier cukrowi  nie równy.  W czasie diety oczyszczającej czy odchudzającej (a tak naprawdę zawsze i na co dzień) podstawą diety powinny być produkty pełnoziarniste takie jak kasze czy ryż naturalny. Dobrym rozwiązaniem będą też mieszanki takiej jak Rice & More. Ze względu na dużą zawartość błonnika dają uczucie sytości i są trawione dłużej, dzięki czemu poziom cukru we krwi podnosi się stopniowo, a nie jak np. po spożyciu drożdżówki czy batona – momentalnie. W tym drugim przypadku, poziom cukru tak samo szybko jak się podnosi, również po chwili spada. Towarzyszy temu ospałość, zmęczenie, rozdrażnienie i.. uczucie głodu. Nie można zapominać, że również owoce zawierają dużo cukru, a do tego – cukrów prostych. Dlatego z ich spożyciem także nie należy przesadzać. Najlepiej ograniczać się do 2 porcji owoców, a do pozostałych posiłków wybierać warzywa.

W czasie oczyszczania czy odchudzania warto więc przede wszystkim postawić na produkty pełnoziarniste: płatki owsiane, kasze, ryż, a ograniczyć spożycie produktów oczyszczonych i przetworzonych, jak produkty z mąki pszennej, białe pieczywo czy makarony – mają one mniejszą wartość odżywczą niż ich pełnoziarniste odpowiedniki. Nie warto całkowicie eliminować węglowodanów z diety, szczególnie jeśli jesteśmy aktywni fizycznie, gdyż nie przyniesie to lepszych efektów, a wręcz przeciwnie – możemy się spodziewać gorszych osiągnięć na treningach, zwiększonego zmęczenia, ospałości i mniejszej wytrwałości w diecie. A jedzenie powinno być przyjemnością! 

Autor: Alicja Krajowska-Kukiel

Konsultacja specjalistyczna: mgr Jagoda Podkowska – specjalista ds. suplementacji

High Level Diet